Počítačová grafika
Čo je to počítačová grafika
Počítačová grafika je veľmi široká oblasť zahŕňajúca kus informatiky, matematiky, designu a umenia.- Všeobecne možno chápať počítačovú grafiku ako všetky grafické znázornenia vytvorené na počítači.
- Sú to obrázky, ktoré boli vytvorené alebo upravované pomocou počítača. Počítačová grafika sa používa v rôznych odvetviach, napríklad v architektúre, reklame, medicíne (röntgenová počítačová tomografia, magnetické rezonančné zobrazenie, 3D-obrázky pri chirurgických operáciách,…) a vo filme, tlač, reklama, média, internet, hry...
Druhy počítačovej grafiky
Podľa spôsobu vzniku a záznamu grafickej informácie, delíme počítačovú grafiku na:
- - rastrovú
- - vektorovú
Rastrová grafika (Bitmapová grafika)
- Typickým príkladom tejto grafiky ja napríklad fotografia.
- Základný zobrazovací prvok je bod (pixel).
- Rastrový obraz sa skladá z množstva obrazových bodov – pixelov, uložených v pevných riadkoch a stĺpcoch.
- Rozmer každého obrázka je pre počítač počet pixelov na šírku krát počet pixelov na výšku, čomu hovoríme rozlíšenie tzv. DPI (DPI = Dot Per Inch, počet bodov na palec je počet bodov na jednotku vzdialenosti, pre predstavu 1 palec je približne 2,54 cm).
- Kvalita obrazu je daná počtom prvkov obrazu čiže jeho rozlíšením a počtom základných farieb. Čím viac bodov, tým lepší obrázok, ale aj väčší súbor pre uloženie na disk.
Výhody rastrovej grafiky
- Kvalitné zobrazenie reálneho sveta- fotografia.
- Vačšina výstupných zariadení pracuje na rastrovom princípe (monitory i väčšina tlačiarní).
Nevýhody rastrovej grafiky
- Obrázky sú väčšinou veľmi náročné na pamäť počítača, predovšetkým ak obsahujú veľa bodov a farieb.
- Transformáciami dochádza k vážnym zmenám v kvalite, napr. zmenšením miznú tenké čiary, pri výraznom zväčšení môžeme dostať buďto rozmazané obrázky, alebo „zubaté“ okraje a čiary.
Vektorová grafika
- Obrázky vo vektorovej grafike sú tvorené pomocou základných geometrických objektov (úsečka, krivka, štvorec, obdĺžnik, kruh, elipsa...) a ich vlastností (polohou na obrázku, veľkosťou, farbou, priehľadnosťou povrchu, lesklosťou povrchu a pod).
Výhody vektorovej grafiky
- Je možné ľubovoľne zmenšovať alebo zväčšovať obrázok bez straty kvality.
- Je možné pracovať s každým objektom v obrázku oddelene.
- Výsledná pamäťová náročnosť obrázka je obvykle omnoho menšia ako pri rastrovej grafike.
Nevýhody vektorovej grafiky
- Oproti rastrovej grafike spravidla zložitejšie vytvorenie obrázka.
- Ak prekročí zložitosť grafického objektu určitú hranicu, začne byť vektorová grafika náročnejšia na pamäť, procesor, veľkosť disku ako grafika bitmapová.